Model AIDA – jakie korzyści płyną z takiej metody sprzedaży?

Podziel się tym wpisem z innymi

Prowadząc kampanię marketingową online możesz posługiwać się wieloma sprawdzonymi i skutecznymi modelami sprzedażowymi. Jednym z najprostszych jest model AIDA, który bazuje na reakcji emocjonalnej odbiorcy. To świetny początek swojej przygody ze sprzedażą internetową. Sprawdź, czy model AIDA to coś dla ciebie!

Jakie są korzyści ze stosowania modelu AIDA?

  • Uniwersalność – AIDA sprawdza się nie tylko w spotach reklamowych czy handlu internetowym, ale także w sprzedaży bezpośredniej. Jej zasady można zastosować w praktycznie każdym nośniku reklamowym – krótkim, długim, obrazkowym, tekstowym, digitalowym czy analogowym.
  • Przystępność w odbiorze – chyba każdy choć raz w życiu miał styczność z reklamą stworzoną w modelu AIDA. Zbudowana jest ona w bardzo prosty, łatwy w odbiorze sposób, który trafi do szerokiego grona odbiorców.
  • Sprawdzona skuteczność – model AIDA stosowany jest w marketingu już od kilkudziesięciu lat, a jego początki sięgają nawet lat dwudziestych XX wieku. Do tej pory nadal – zasłużenie – gromadzi wokół siebie rzeszę zwolenników. Choć jej autorstwo nie jest możliwe do wskazania, od 1925 roku z dużym powodzeniem funkcjonuje we współczesnych kreacjach reklamowych.

Co to jest model AIDA?

Działanie model AIDA składa się z czterech etapów. Każdy z nich ma na celu motywację konsumenta, aby zanurzał się coraz bardziej w otrzymany komunikat. Nazwa pochodzi od angielskiego akronimu słów Attention, Interest, Desire, Action. Istnieje jeszcze jeden model, AIDCAS, który dopuszcza jeszcze obecność takich czynników jak Convince (przekonanie użytkownika) oraz Satisfaction (wykorzystanie pozytywnych wrażeń zakupowych do remarketingu).

Co oznacza skrót AIDA?

Czym tak naprawdę jest ten tajemniczy akronim? Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać się enigmatyczny i niezrozumiały, tak naprawdę zawiera on w sobie zestaw wskazówek, jak budować narastające napięcie podczas przyswajania kreacji reklamowej. Sprowadza się on do czterech prostych kroków:
A – Attention (Uwaga). W pierwszym etapie przyciągana jest uwaga odbiorcy; pomocna jest charakterystyczna muzyka, chwytliwy slogan lub interesująca grafika. Powinna być ona spersonalizowana, trafiająca prosto do odbiorcy. Pamiętaj – to właśnie te kilka pierwszych sekund potrafi zadecydować o chęci poznania pozostałych informacji o Twoim produkcie.
I – Interest (Zainteresowanie). Twoi odbiorcy potrzebują właśnie Twojego produktu – po prostu jeszcze o tym nie wiedzą!  Dokładny opis produktu, jego przeznaczenia oraz funkcji, jaką będzie pełnić w życiu klienta to klucz na tym etapie strategii. Tutaj celem jest jak najdokładniejsze wdrożenie klienta w szczegóły produktu lub usługi, by wzbudzić jego zainteresowanie.
D – Desire (Pożądanie). Zainteresowanie zmienia się w pragnienie, któremu należy wyjść naprzeciw. To czas na przedstawienie produktu jako spełnienie wywołanej wcześniej potrzeby; obrazowe przedstawienie tego, jak życie klienta zmieni się po dokonaniu zakupu. Kluczowe jest podkreślenie, że jedynie ten jeden produkt jest w stanie zaspokoić tę potrzebę.
A – Action (Działanie). Machina rusza! Końcowym etapem schematu jest wskazanie, jakie działanie powinien podjąć klient, aby otrzymać wymarzony produkt lub usługę – może to być numer telefonu, odnośnik do strony internetowej lub adres e – mail. Istotne jest również Call To Action – określenie, czy klient powinien skontaktować się z Tobą bezpośrednio, wypełnić formularz czy też rozpocząć subskrypcję newslettera.

Gdzie można zastosować model AIDA?

Metodę AIDA z powodzeniem zastosujesz nie tylko przy kampanii internetowej, ale również w artykułach sponsorowanych, newsletterze, postach sprzedażowych w Social Mediach oraz w reklamie drukowanej. W takich sytuacjach Twój odbiorca ma więcej czasu na zapoznanie się z treścią, którą masz mu do przekazania. Wzmocnisz również swój wizerunek specjalisty w danej dziedzinie i odpowiesz na wątpliwości, zanim jeszcze zdążą się pojawić.
Model AIDA to świetny sposób na wypromowanie Twojej firmy; sprawdzi się on np. w przypadku artykułu sponsorowanego. Korzystając z zasad systemu, wystarczy na końcu tekstu zachęcić do zapoznania się z własną marką. Posłuży do tego wezwanie do działania takie jak: „Chcesz wiedzieć więcej? Odwiedź naszą stronę” lub „Zapisz się do newslettera by otrzymywać więcej informacji”.

Myślisz, że AIDA to model biznesowy właśnie dla Ciebie? Skontaktuj się z nami, a stworzymy kampanię reklamową specjalnie dla Twojej firmy! Zadzwoń do nas lub wypełnij formularz, aby umówić się na spotkanie i porozmawiać o szczegółach.

Otrzymuj przydatne wskazówki na maila

Zapisz się do newslettera i otrzymuj informację o nowych wpisach i promocjach prosto na Twoją skrzynkę

Zobacz więcej wpisów