Czym jest Dyrektywa Omnibus?
Wprowadzona wraz z początkiem 2023 roku w Polsce dyrektywa o dość enigmatycznej nazwie Omnibus wywróciła do góry nogami funkcjonowanie rynku i konsumenckiego świata. Chociaż na świecie funkcjonuje ona już od ponad trzech lat, dla naszego kraju jest to zupełna nowość. Z założenia, dyrektywa ma za zadanie ochronę konsumentów przed nieuczciwymi i nieetycznymi działaniami firm i przedsiębiorców, umieszcza również nowe kompetencje w ręce prezesa UOKiK. Równocześnie z dyrektywą Omnibus w życie weszły dwie inne dyrektywy: Towarowa i Cyfrowa.
Co to znaczy? Co wprowadza dyrektywa Omnibus?
Co dokładnie zmieniło się w polskim prawie po wdrożeniu dyrektywy? Rozporządzenie wprowadziło wiele modyfikacji w przepisach bezpośrednio dotyczących klientów oraz konkurencji. Jedną z najgłośniejszych zmian jest przepis mówiący o wymogach dotyczących obniżek cen towarów; w takiej sytuacji, przy produkcie musi pojawić się nie tylko cena regularna i ta po obniżce, ale także najniższa cena sprzed ostatnich 30 dni. Ta zasada ma ukrócić niemoralne praktyki przedsiębiorstw polegające na manipulacji cenami na krótko przed planowanymi promocjami.
Co grozi za brak zastosowania się do przepisów dyrektywy Omnibus?
Kary przewidziane za niezastosowanie się do najnowszych regulacji są dość surowe. Pierwsze pół roku od wejścia dyrektywy – to jest do czerwca bieżącego roku – będzie okresem który można nazwać za przejściowy. W tym czasie wszelkie odchyły od normy będą karane jedynie pouczeniem. Gdy jednak okres wdrażania przepisów i dostosowania się do nich minie, nowe kompetencje prezesa UOKiK pozwolą mu na nałożenie wysokich kar pieniężnych na firmy i przedsiębiorstwa uchylające się od zaaplikowania nowych przepisów. Sankcja taka w skrajnym przypadku może wynieść nawet do 10% rocznego obrotu firmy – to kwota, której nie sposób zignorować.
Jak nowe przepisy wpłyną na przedsiębiorców?
Najnowsze regulacje dyrektywy Omnibus, po wprowadzeniu w życie, zbliżą polskie przedsiębiorstwa do poziomu unijnego. Będzie to jednak stresujący i niepewny okres dla inwestorów; przede wszystkim przepełniony zmianami w funkcjonowaniu reklamy i promocji. Przedsiębiorcy dostaną za zadanie zmodyfikowanie dotychczasowej polityki marketingowej tak, by wszelka możliwość wprowadzenia klienta w błąd została zniwelowana. W rezultacie, konsumenci mają otrzymać jasny i klarowny komunikat dotyczący towaru, który pozwoli im na dalszą konsumpcję dóbr, bez obawy o ryzyko bycia oszukanym.