Zasada Pareto, czyli jakie są proporcje sukcesu

Jak optymalnie zarządzać czasem w firmie i jak najlepiej wykorzystywać swoje silne strony? W tym artykule opowiemy, jak wykorzystanie zasady Pareto może wpłynąć na losy Twojej marki.

Podziel się tym wpisem z innymi

Priorytetyzacja pracy to klucz do powodzenia firmy. Sam z pewnością jesteś w stanie znaleźć w życiu sytuacje, gdy to niewielka część twojego wysiłku odpowiadała za większość sukcesu. Zasada Pareto, inaczej zasada 80/20, opiera się na założeniu, że 20% nakładów pracy odpowiada za 80% sukcesu. Nie jest to jedyna proporcja którą można wykorzystać; stosunek 90/10 czy nawet 1/50 również zadziała w określonych warunkach. W praktyce, warto o niej pamiętać podczas prowadzenia własnej działalności – odpowiednio wykorzystana, może przynieść spore korzyści.

Za każdym zwycięstwem stoi człowiek

Vilfredo Pareto był włoskim ekonomistą zajmującym się nierównościami w dystrybucji bogactwa wśród społeczności. Zauważył on, że 80% bogactwa leży w rękach 20% społeczeństwa. Ponad pół wieku później Joseph Juran, amerykański teoretyk zarządzania, wykorzystał te obserwacje do stworzenia teorii Pareto, czyniąc ją bardziej uniwersalną. Można wykorzystać ją nie tylko w biznesie czy ekonomii, ale także w takich dziedzinach jak psychologia czy dietetyka. Sam Pareto nie był zatem twórcą zasady, a jedynie inspiracją do jej powstania.

Wzoruj się na najlepszych

Aby łatwiej było Ci zwizualizować sobie działanie zasady Pareta, przybliżymy Ci historię firmy Apple i jej właściciela – Steve’a Jobsa. W momencie głębokiego kryzysu firmy Jobs wyodrębnił około 70 procent produktów które przynosiły najmniej korzyści, a wręcz straty, i pozbył się ich. W ten sposób pozwolił firmie skupić się na tej niewielkiej liczbie najbardziej dochodowych i wydajnych dla niej produktów, co w ostatecznym rozrachunku uratowało cały biznes.

Jak znaleźć swoje naturalne 20?

Przede wszystkim musisz odpowiedzieć sobie na pytanie: Co chcę osiągnąć? Czym jest 80%, które będzie celem moich działań? Odnajdź ten punkt docelowy, do którego dążysz. Mogą to być określone zarobki firmy, wzrost oglądalności lub osiągnięcie konkretnej grupy odbiorców. Następnie, bazując na obserwacji i wyciągając z nich wnioski wyodrębnij te czynności, które jednoznacznie i w dużym stopniu przyczyniały się do osiągnięcia tego celu. To jest 20 procent, na których powinieneś skupić większość swojej uwagi.

Diabeł tkwi w szczegółach

Istotne jest, by nie zapominać o wykonywaniu mniej ważnych zadań. Jako firma dążymy w końcu do pełnych 100, nie jedynie 80 procent sukcesu. Pamiętaj również, że nie każda sytuacja nadaje się, by zastosować w niej zasadę. Jest ona jedynie podpowiedzią, narzędziem, które możesz wykorzystać przy prowadzeniu swojego biznesu. Dzięki jej znajomości możesz z pewnością nauczyć się efektywnie zarządzać czasem, finansami oraz własnymi możliwościami w zakresie prowadzenia biznesu.

Otrzymuj przydatne wskazówki na maila

Zapisz się do newslettera i otrzymuj informację o nowych wpisach i promocjach prosto na Twoją skrzynkę

Zobacz więcej wpisów